Nyhedsbrev
Tilmeld dig nyhedsbrev fra Center for Borgerdialog
Nyt om erfaringer, cases, metoder, udgivelser om borgerdialog.
CAPTCHA
Dette spørgsmål tester hvorvidt du er et menneske og forhindrer automatisk indsendelse af spam.
Image CAPTCHA
Indtast de tegn, der vises i billedet.

WRAP-LEFT-BOTTOM

COLUMN-0

Borgerne skal skabe nye løsninger

Christian Bason

Leading public sector innovation. Co-creating for a better society

The Policy Press, Bristol, 2010

 

Der er efterhånden ingen tvivl om, at de offentlige velfærdssystemer i mange vestlige lande trænger til fornyelse. Der er både økonomiske og mange andre gode grunde til at forny og udvikle velfærden og give rum til, at borgerne kan spille en mere aktiv rolle.
Forfatteren er innovationschef hos MindLab og ekspert i offentlig innovation. Bogens udgangspunkt er, at fornyelse af den offentlige sektor kun kan ske med en bevidst og systematisk tilgang til innovation. I bogen udfolder Christian Bason hvad han kalder et ”økosystem for offentlig innovation”, der rummer de fire c’er, nemlig: Consciousness, capacity, co-creation og courage.

 

Et vigtigt led i innovationsarbejdet er inddragelse af borgerne – og et kapitel i bogen handler om involvering af borgerne i offentlig innovation. Bason argumenterer for, at nye løsninger skal findes sammen med borgerne ikke for dem.

 

Samskabelse

Forfatteren understreger, at der er behov for et paradigmeskift fra ekspert-styret udvikling af offentlige ydelser til inddragelse af som ligeværdige partnere i udvikling. Det kan både ske i form af co-creation, hvor borgerne inddrages i at skabe nye løsninger og co-production, hvor borgerne selv er med til at levere velfærdsydelser f.eks. ved at tage hånd om hinandens behov. Det essentielle er ifølge Bason: ”..the transformation of the perception of people from passive recipients of services and burdens on the system into one where they are equal partners in designing and delivering services”.

 

Bogen giver en grundig og systematisk indføring i, hvad der skal til for at skabe innovation i offentlige organisationer. Den rummer både gode refleksioner over de organisatoriske barrierer og et væld af eksempler og værktøjer, der umiddelbart kan omsættes til praksis.

 

WRAP-CENTER-BOTTOM

WRAP_RIGHT-MIDDLE

WRAP-RIGHT-BOTTOM

Adresse

Center for Borgerdialog

Telefon: 24 47 78 18
> Mail