Nyhedsbrev
Tilmeld dig nyhedsbrev fra Center for Borgerdialog
Nyt om erfaringer, cases, metoder, udgivelser om borgerdialog.
CAPTCHA
Dette spørgsmål tester hvorvidt du er et menneske og forhindrer automatisk indsendelse af spam.
Image CAPTCHA
Indtast de tegn, der vises i billedet.

WRAP-LEFT-BOTTOM

COLUMN-0

Case

Konstruktivt budgetmøde i nye rammer

Budgetmøde med nye rammer blev en indholdsrig dialog med borgerne om kommunens udvikling

 

Hvert år i september har Lyngby-Taarbæk Kommune holdt et såkaldt ”budgettræf”, hvor der var fadøl og pølser til alle. Og hvor kommunens borgere havde mulighed for med afsæt i årets budgetforslag at skyde løs på kommunalbestyrelsen. Måske nok underholdende, men ikke særligt konstruktivt.

 

En konstruktiv dialog
CfB kom ind i billedet, da kommunalbestyrelsen ønskede at udvikle en ny form for dialog med borgerne om budgettet. Et borgermøde, hvor rammerne giver mulighed for at komme i dybden med de bekymringer, ønsker og forslag, borgerne har til kommunens udvikling.
CfB stod i dialog med kommunen for at tilrettelægge et borgermøde, der satte rammerne for en konstruktiv dialog mellem borgere og kommunalbestyrelsesmedlemmer om visioner for kommunen.

 

Inspiration

I alt 100 borgere og kommunalbestyrelsesmedlemmer deltog i dialogen, som foregik i mindre grupper med fokus på forskellige temaer som miljø og trafik, skole, ældre m.v. Medarbejdere fra kommunen fungerede som ordstyrere i grupperne og sørgede for, at dialogen holdt sig på sporet og at alle kom til orde. Aftenen mundede ud i et idékatalog >> som indspil til budgetforhandlingerne og det videre politiske arbejde.

 

Der var stor tilfredshed med mødets forløb både hos de fremmødte borgere og hos medlemmerne af kommunalbestyrelsen. Borgerne oplevede, at de fik mulighed for at komme til orde, og politikerne fik inspiration og gode idéer med hjem.

 

Kommunalbestyrelsesmedlem Henrik Brade Johansen (RV):

- Det var selvfølgelig noget af en satsning at skifte fadøl og pølser ud med van dog sandwich. Men det gik, og vi var nok mange, der gik derfra med nye vinkler på kommunens udfordringer.

 

CfBs bidrag:
• Tilrettelægge mødets forløb
• Udarbejde en drejebog
• Træne medarbejdere fra kommunen i ordstyrerrollen
• Briefe kommunalbestyrelsesmedlemmerne forud for mødet
• Være sparringspartner på kommunikation og rekruttering
• Ordstyrer på selve mødet
• Opsamling og dokumentation af mødets resultater (idékatalog)

 

WRAP-CENTER-BOTTOM

WRAP_RIGHT-MIDDLE

> Se borgernes idékatalog (pdf) fra budgetmødet i Lyngby-Tårbæk Kommune

WRAP-RIGHT-BOTTOM

Adresse

Center for Borgerdialog

Telefon: 24 47 78 18
> Mail