Nyhedsbrev
Tilmeld dig nyhedsbrev fra Center for Borgerdialog
Nyt om erfaringer, cases, metoder, udgivelser om borgerdialog.
CAPTCHA
Dette spørgsmål tester hvorvidt du er et menneske og forhindrer automatisk indsendelse af spam.
Image CAPTCHA
Indtast de tegn, der vises i billedet.

WRAP-LEFT-BOTTOM

COLUMN-0

Gode råd

Tjekliste til borgerdialog

 

Denne tjekliste kan være nyttig, når I skal igang med et konkret borgerdialog projekt:

 

• Afklar rammerne: Diskutér igennem, hvad I vil i dialog med borgerne om og hvad I vil bruge deres input til. Hvilke spørgsmål har borgerne mulighed for at få indflydelse på – hvilke ikke?•

 

Afstem forventninger: Meld klart ud til borgerne fra starten: Hvad er målet, hvordan ser processen ud, hvad har borgerne mulighed for at få indflydelse på og hvordan vil deres input blive brugt? Hvem tager hvilke beslutninger hvornår?

 

• Afsæt ressourcer: Borgerinddragelse koster – især i tid, men også i udgifter til lokaler, konsulenter, forplejning m.v.  Gør jer klart, hvad det kræver og sørg for at sætte tilstrækkeligt med ressourcer af.

 

 • Analysér: Gå systematisk til værks – f.eks. med en interessentanalyse, når I overvejer, hvilke grupper af borgere, det er vigtigt at få med. Overvej, hvordan I får alle grupper med. Skal der en særlig indsats til overfor nogle grupper? Skal der udnævnes ambassadører/udviklingsagenter?

 

• Planlæg! Alfa og omega er en god plan for hele processen, hvor de enkelte trin i forløbet er tænkt i gennem. Planen er et godt afsæt for formidlingen.

 

• Kommunikér: Husk at kommunikere løbende til deltagerne og omverdenen. Tænk utraditionelt, både når det gælder rekruttering og dokumentation af processen. Giv løbende feedback til borgerne om, hvordan deres input bliver brugt og hvad der kommer ud af det.

 

• Husk forankring: Tænk over, hvordan gryden kan holdes i kog og hvordan borgernes input kan indgå i det daglige arbejde. Hvordan fastholde den læring, som dialogen med borgerne giver?

 

• Evaluér og saml erfaringer: Sørg for løbende at opsamle erfaringer og vurderinger fra de forskellige deltageres perspektiv. Det giver mulighed for at gøre det bedre næste gang.

 
Men det allervigtigste er nok den mentale forberedelse:

Indstil jer på, at i borgerdialog er uforudsigelighed et vilkår. Selv en nøje planlagt og designet proces kan tage et andet spor end planlagt – og der kan dukke overraskende temaer op.

WRAP-CENTER-BOTTOM

WRAP_RIGHT-MIDDLE

WRAP-RIGHT-BOTTOM

Adresse

Center for Borgerdialog

Telefon: 24 47 78 18
> Mail