Nyhedsbrev
Tilmeld dig nyhedsbrev fra Center for Borgerdialog
Nyt om erfaringer, cases, metoder, udgivelser om borgerdialog.
CAPTCHA
Dette spørgsmål tester hvorvidt du er et menneske og forhindrer automatisk indsendelse af spam.
Image CAPTCHA
Indtast de tegn, der vises i billedet.

WRAP-LEFT-BOTTOM

COLUMN-0

Værktøjer

Svensk borgerinddragelse via nettet

Elektronisk dialogforum, geopanel og budgetsimulator. Det er bare nogle af de it-værktøjer, svenske kommuner afprøver i dialogen med borgerne

 

Hvis du er på udkig efter konkrete værktøjer til elektronisk borgerinddragelse, er Sverige et godt sted at starte. De svenske kommuner er nemlig et godt stykke foran de danske, når det gælder elektronisk dialog med borgene.

 

I projektet ”IT-verktyg i demokratins tjänst” har svensk KL de sidste par år arbejdet på at finde frem til en række it-værktøjer. Hoved idéen er at åbne nye arenaer for deltagelse, som kan tiltrække nogle af de borgere, der ikke har lyst til at læse tykke rapporter eller deltage i borgermøder.

 

Når mennesker kommunikerer gennem nye kanaler, engagerer sig gennem sociale medier og fravælger de mere traditionelle arenaer for indflydelse, må kommunerne også udvikle deres måde at kommunikere på,” skriver SKL.

 

Geopanel, e-petition og chat.

Her er et par eksempler på nye elektroniske dialogformer:

 

Geopanel – et fælles kort

Geopanelet bygger på brugen af kort, dvs. kommunen kan f.eks. spørge borgerne: ”Hvor er de sorte pletter i trafikken?” eller ”hvor skal vi bygge en legeplads”? Borgerne kan udpege steder på kortet og knytte en kommentar til. Alle svar kan analyseres i et GIS system, der giver et overblik over de samlede svar. Værktøjet er f.eks. benyttet i Tyresö Kommune, hvor borgerne blev bedt om at pege på, hvilke områder, de er glade for at færdes i – og hvilke, der trænger til et løft.

 

E-petition – en kanal til borgernes forslag

E-petitions stammer fra England, hvor alle kommuner ifølge en ny lov skal tilbyde borgerne en mulighed for at stille forslag via Internet. Idéen er at borgerne skal have et sted at gå hen med forslag til aktiviteter, forandringer, udvikling i kommunen. Via en e-petition får borgerne mulighed for at fremsætte forslag og samle støtte fra andre borgere via Internettet. Malmö Kommune var den første til at indføre e-petitions i det såkaldte Malmøinitiativ, hvor borgerne i Malmø har mulighed for at komme med nye idéer, som både andre borgere og politikerne kan kommentere på.

 

Chat – en åben linje til beslutningstagerne
Gotlands Kommune har valgt at bruge chat i forbindelse med planspørgsmål. Som et supplement til udstillinger og traditionelle borgermøder, har kommunen åbnet et chatvindue på hjemmesiden i nogle timer, hvor borgerne havde mulighed for at chatte direkte med de ansvarlige politikere og embedsmænd. 

 

IT-værktøjer til borgerdialog

  • SKL har udviklet en række prototyper:
  • Mobilpanel - webbaseret portal til spørgsmål og svar via sms
  • Dialogen – en webbaseret portal til dialog med lyd/billede og tekst
  • Chatten – en realtidschat på internettet
  • Budgetsimulator – en webbaseret portal til høring af borgerne vedr. økonomiske prioriteringer og investeringer
  • Geopanel – en webbaseret portal til spørgsmål og svar ud fra kort
  • Chimpen – et enkelt proceskortlægningsværktøj på nettet
  • E-afstemninger – en webbaseret portal til borgernes forslag

 

 

 

WRAP-CENTER-BOTTOM

WRAP_RIGHT-MIDDLE

E-dialog

i Sverige

Svenske SKL har udviklet en række prototyer til e-dialog

> Se mere på SKLs hjemmeside

 

Se også SKLs publikationer om e-dialog

> IT verktyg i demokratins tjänst - metoder

> IT verktyg i demokratins tjänst - udfordringer


WRAP-RIGHT-BOTTOM

Adresse

Center for Borgerdialog

Telefon: 24 47 78 18
> Mail